Humbug!

Jag hatar pretentiösa människor, pretentiös musik, design, mode, allt som känns så där krystat, äckligt pretto.
Jag hatar även pretentiösa journalister, författare, krönikörer ochframförallt bloggare.
Det är det som sätter käppar i hjulen för mitt eget bloggande - min rädsla för att verka pretentiös.

Varför det här hatet uppkommit vet jag inte, men att jag alltid kännt motstånd inför att verkligen försöka, sk. "göra sitt bästa". Jag tror det handlar om min fobi för misslyckande - som egentligen går ut på att ett misslyckande eller dylikt nederlag inte är verkligt om man inte verkligen gjorde sitt bästa. Annars kan man ju säga att det gick dåligt för att man slarvade - inte minst till sig själv. Vad andra tycker är ju någon slags förlängning av vad jag själv tycker, inte sant?
Rörigt? Okej, vi tar ett exempel.
Matteprov i D-kursen på ingång. Du känner att du inte har någon som helst chans att få bra på provet. Du har alltså 2 möjligheter.
1.Plugga röven av dig de sista dagarna och riskera att trots din ädla insats, tidsuppoffring och känslomässiga investering landa på ett IG i matte.
ELLER
2. Skita totalt i att plugga förutom 2 timmar kvällen innan, och kunna bortförklara din dåliga prestation med ord som "distraherad", "koncentrationssvårigheter" och "sömnbrist".

Många människor skulle ju säga att det mest logiska är att välja alternativ 1, men det är där vi är olika.
För mig, med min prestationsångest vs. rädsla för att verka pretentiös skulle jag utan tvekan, utan minsta tanke välja alternativ 2 och intala mig att det var det enda sättet. På så sätt kan jag ju inbilla mig att jag faktiskt egentligen är bra på matte - jag bryr mig bara inte.

Så, efter ett mycket pretentiöst inlägg går jag över till dagen i korthet.
Försova sig, må illa, ont i huvudet, saffransris, NK, presenter trots 6 mån till födelsedag, sjuk vän, koffeinhigh, sola, hem, träna.
Så har det sett ut. Imorgon är det skola och jag börjar med den fruktade musikteorin. Sista lektionen är tyska.
Måtte Bengt x 2 vara sjuk :D

Om ett litet tag får ni se vilka fina saker jag fått idag ! Men nu, GG!
Episode 9a


xoxo

Kommentarer
Postat av: sjuk vän

jag håller med dig och jag ska erkänna att jag aldrig använt mig av alternativ ett. alternativ 2 är tillräckligt uppoffrande

2008-02-11 @ 17:25:54
Postat av: Anonym

va fan!? livet handlar väl just om att våga satsa, våga misslyckas - carpe diem. Fega inte ur!

2008-02-23 @ 11:10:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0